W Zespole Szkół Inżynierii Środowiska w Toruniu została otwarta ekopracownia, dzięki której uczniowie pogłębiać będą w praktyczny sposób swoją wiedzę przyrodniczą.

Zespół Szkół Inżynierii Środowiska wziął udział w I turze konkursu w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej „Ekopracowania – zielone serce szkoły” na wyposażenie pracowni przyrodniczej wraz z realizacją programu edukacyjnego w ekopracowni. - Na początku maja 2023 r. złożyliśmy wniosek wstępny, który uzyskał akceptację Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu i mogliśmy złożyć wniosek ostateczny, który właśnie sfinalizowaliśmy pod względem wyposażenia pracowni przyrodniczej wyjaśnia Magdalena Posachowicz, dyrektorka Zespołu Szkół Inżynierii Środowiska w Toruniu.

Całkowity koszt przedsięwzięcia wyniósł 50 000,00 zł, z czego wnioskowana kwota dofinansowania to 45 000,00 zł, a wkład Gminy Miasta Toruń – 5 000,00 zł.

Pracownia już działa – w uroczystym otwarciu uczestniczyli: Adrian Mól - zastępca Prezydenta Miasta Torunia, Krzysztof Bylicki - dyrektor Delegatury w Toruniu Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Małgorzata Przybylska - dyrektorka Biura Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Toruniu i Ewelina Głowacka z Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Torunia.

utorska nazwa przedsięwzięcia Zespołu Szkół Inżynierii Środowiska w ramach projektu brzmi: „Działaj lokalnie – ekologicznie”. Ma ona na celu świadome i skuteczne kształtowanie postaw ekologicznych wśród uczniów poprzez rozwijanie poczucia odpowiedzialności i potrzeby szybkiej reakcji na problemy ekologiczne, zachęcanie do aktywnej obecności we własnym środowisku, naukę ekologicznego życia we własnym domu, rozwijanie umiejętności służących zdobywaniu wiedzy.

W ramach projektu do ZSIŚ trafiły pomoce dydaktyczne, wyposażenie i sprzęt multimedialny: interaktywny monitor, laptop, aparat fotograficzny, nmikroskop Eco trójokularowy z wyświetlaczem, gabloty zamykane z witryną, zestawy walizkowe do analizy gleby, badania stanu powietrza, walizka „Odnawialne źródła energii”, wirtualne laboratorium przyrodnicze, lornetka porropryzmatyczna, zestawy do segregacji, walizki ekobadacza i eko gry. To wszystko pozwoli na pracę doświadczeniową oraz innowacyjne rozwiązania edukacyjne, a także realizowanie przedsięwzięć edukacyjno-promocyjnych oraz informacyjnych w zakresie ekologii.

Projekt zakłada także szeroką promocję przedsięwzięcia wśród lokalnych szkół podstawowych i przedszkoli. Jedną z propozycji będą warsztaty pn. „Recykling jest fajny”, „Z czego składa się powietrze”,” „Po co nam gleba?”, „Zielona energia”, Jak palić ekologicznie i ekonomicznie?”, szkolenia dla rodziców „Nie czekaj, działaj” itp.

Fot. Grzegorz Tomasik i ZSIŚ