Zakończona w 2022 roku rozbudowa mostu drogowego im. marsz. Józefa Piłsudskiego dostała się do ogólnopolskiego finału konkursu Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku.
W głosowaniu internautów inwestycja toruńska plasuje się wysoko – walczymy zatem o podium w tym prestiżowym plebiscycie. Dlatego zachęcamy do oddania głosu na nasz toruński most, co można robić codziennie. Głosowanie trwa do 28 września 2022 r. do godziny 15:00. Wyniki głosowania oraz werdykt konkursowego jury zostaną przedstawione podczas uroczystej gali, która odbędzie się 28 września na Zamku Królewskim w Warszawie.
Aby oddać głos na most drogowy im. marsz. Józefa Piłsudskiego, należy kliknąć w link [2].
Warto wiedzieć:
Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego leży w ciągu drogi krajowej nr 15. Jest zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego i centrum. Jego rozbudowa to jedna z ważniejszych inwestycji drogowych, jaka była realizowana w ostatnim czasie na mapie komunikacyjnej Torunia. Warto dodać, że do 2013 roku był to jedyny funkcjonujący most drogowy w grodzie Kopernika.
W czasie rozbudowy mostu drogowego im. marsz. Józefa Piłsudskiego powstało kilka nowych elementów, a niektóre istniejące zostały zmodernizowane. Do tych ostatnich należy niewątpliwie ciąg pieszo-rowerowy, który przed przebudową miał zaledwie 2 metry szerokości. W ramach inwestycji wykonano poszerzenie wsporników chodnikowych, na których z paneli kompozytowych wybudowano zupełnie nowe ciągi piesze i rowerowe o szerokości 4,2 m, co pozwoliło na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego na przeprawie po obu stronach mostu. Panele były montowane przy pomocy 55-tonowego dźwigu, łączone za pomocą stalowych elementów co 10 lub 13 metrów. Warto dodać, że kompozyty posiadają specjalną powłokę antypoślizgową, która została wykonana w dwóch kolorach: szarym - przeznaczonym dla pieszych i czerwonym - dla rowerzystów. Ciekawostką może być fakt, że do poszerzenie chodnika po stronie zachodniej, czyli tej od Bydgoskiego Przedmieścia, wykorzystano 74 pomosty kompozytowe. Najlżejszy z nich ważył 2 tony, a najcięższy 5 ton. W pierwszej kolejności został wykonany chodnik po stronie zachodniej (od strony Bydgoskiego Przedmieścia), jego budowa trwała zaledwie dwa miesiące. Potem zaczęły się prace po drugiej stronie. W styczniu 2022 roku rowerzyści i piesi mieli do dyspozycji ciągi po obu stronach mostu.
W ramach zadania wyczyszczono i naprawiono oblicowania kamienne przyczółków mostu i filarów, przebudowano sieci zlokalizowane na obiekcie i infrastrukturę techniczną kolidującą z inwestycją. Wykonano naprawy istniejącej płyty pomostu oraz wymieniono uszkodzone elementy konstrukcji stalowej pomostu (podłużnice, stężenia wiatrowe, blachy węzłowe).
Obiekt zyskał nowe kapy chodnikowe, nawierzchnię jezdni i chodników, bariery drogowe i odwodnienie. Cała konstrukcja stalowa została zabezpieczona antykorozyjnie. Czyszczenie i malowanie mostu było wykonywane w dzień i w nocy przy utrzymaniu ruchu pieszego i kołowego na moście! Technologia robót została tak przewidziana i uzgodniona, że wykonawca prowadził prace jednocześnie na dwóch przęsłach. Na potrzebę tych prac na budowę dostarczono około 40 tirów rusztowań. W sumie zabudowano ich około 800 ton. Do wykonania zabezpieczenia antykorozyjnego obiektu zastosowano cztery systemy epoksydowo-poliuretanowe. Na samo wykonanie powłoki antykorozyjnej konstrukcji nad jezdnią zużyto 29 tys. kg farby!
W ramach inwestycji zadbano o skomunikowanie obiektu z Bulwarem Filadelfijskim, Kępą Bazarową, Zamkiem Dybowskim i miejską plażą. Wykonano schody na Kępę Bazarową i plażę miejską oraz nowe zejścia na Bulwar Filadelfijski, wyposażone w windy dostosowane dla rowerzystów i osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dodatkowo od strony placu Armii Krajowej powstała pochylnia dla rowerzystów, rodzin z małymi dziećmi i osób poruszających się na wózkach.
To nie koniec nowych elementów. Na moście powstały trzy punkty widokowe. Za ich budową opowiadali się mieszkańcy w trakcie konsultacji społecznych. Pierwszy z nich, zlokalizowany jest od strony Bydgoskiego Przedmieścia i można z niego podziwiać m.in. Zamek Dybowski. Kolejne dwa powstały od strony starówki. Dzięki nim wielu mieszkańców, ale i turystów, oprócz niezapomnianych wrażeń widokowych, może zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie na tle pięknej panoramy, która swoim klimatem urzeka nie tylko w dzień, ale i nocna porą.
Most zyskał nową iluminację i oświetlenie. To ostatnie zostało dostosowane do historycznego charakteru obiektu i jest spójne z tym, które zostało zamontowane na sąsiednim placu Rapackiego. Z kolei iluminacja składa się z 360 indywidualnie sterowanych energooszczędnych opraw ledowych RGBW. Do zaprogramowania scen świetlnych wykorzystano ponad 1440 adresów sterowniczych.
Obiekt w normalnym, całorocznym cyklu programowym świeci w odcieniach bieli, dostosowanych do architektury starówki. Na specjalne okazje została przygotowana agenda programowa, która zakłada dostosowanie kolorystyki mostu do wydarzenia. I tak np. 18 stycznia w rocznicę powrotu Torunia do wolnej Polski most „ubrany” jest w barwy miejskie, czyli biało-niebieskie. Z kolei w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku zachwyca różnymi kolorami.
Warto wspomnieć, że przy rozbudowie historycznego mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego zastosowano nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe. Oprócz kompozytów, z których zbudowano ciągi pieszo-rowerowe, użyto asfalt lany. W sumie na moście ułożono go ponad 4 tys. m kw. Na budowę był dostarczany w termosach z wytwórni w Toruniu, miał temperaturę ponad 200 st. C. Został ułożony bezszwowo, czyli od krawężnika do krawężnika, przy pomocy specjalnego rozściełacza, który się poruszał po przygotowanych wcześniej prowadnicach ustawionych na krawężnikach. Zastosowanie asfaltu lanego przy przebudowie mostu oznacza większą trwałość. Zwykły asfalt średnio wytrzymuje 10 lat, natomiast rozwiązanie zastosowane na moście wytrzyma przynajmniej 20 lat.
Inwestycja była realizowana od marca 2020 r. do kwietnia 2022 r. Wykonawcą prac było konsorcjum firm: INTOP Warszawa Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i EURO-DARMAL Sp. z o.o. z Kamiennej Góry (Partner Konsorcjum).
Całkowita wartość inwestycji to około 132 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków rezerwy subwencji ogólnej Budżetu Państwa wynosiło 45 791 659 zł, a z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych 29 249 138 zł.
Inwestycja w liczbach:
Do rozbudowy mostu użyto:
• 1500 m3 betonu
• 630 ton stali konstrukcyjnej i zbrojenia
• 8100 m2 asfaltu lanego
• 7200 m2 paneli kompozytowych
• 70 000 m2 zabezpieczenia antykorozyjnego
fot. Błażej Antonowicz Focus Art