Moje Auto SMS to nazwa systemu, który ułatwia procedurę załatania spraw związanych z pojazdami w Wydziale Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Torunia.
System Moje Auto SMS wystartował 5 sierpnia 2021 r. Blisko półtora miesiąca jego funkcjonowania pokazało, że jest to sprawnie działające narzędzie komunikacji między mieszkańcami a urzędem. – Trochę z niepokojem czekaliśmy na efekty działania tego systemu, czy mieszkańcy zaakceptują tę formę załatwiania spraw. Dziś widzimy, że system działa i to z powodzeniem. W ciągu ponad 40 dni w systemie znalazło się 2245 zgłoszeń smsami. Oczywiście liczba zgłoszeń jest zmienna w ciągu tygodnia, w weekendy mieszkańcy wysyłają tylko paręnaście smsów, ta liczba znacznie rośnie w poniedziałki – poinformował prezydent Michał Zaleski podczas konferencji prasowej w dniu 16 września 2021 r.
System Moje Auto SMS służy do umawiania się w Wydziale Obsługi Mieszkańców na realizację spraw z zakresu rejestracji pojazdów, wymiany dowodu rejestracyjnego, dokonania zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym, uzyskania wtórnika dowodu rejestracyjnego lub karty pojazdu. Wystarczy na numer 799 448 018 przesłać tylko numer rejestracyjny w przypadku pojazdu zarejestrowanego na terenie kraju lub tylko numer VIN w przypadku pojazdu zarejestrowanego za granicą. Smsy można przesyłać przez całą dobę przez cały tydzień.
Po przyjęciu przez system prawidłowo wysłanej wiadomości urzędnicy oddzwaniają w ciągu maksymalnie 3 dni (na ogół tego samego dnia) i ustalają z mieszkańcem sposób załatwienia sprawy, termin wizyty i inne szczegóły. Terminy wizyt są ustalane według kolejności zgłoszeń w systemie. Umówiona wizyta dotyczyć może wyłącznie pojazdu wskazanego w wiadomości SMS. Nie dopuszcza się zamiany pojazdu wskazanego w wiadomości SMS na inny pojazd.
Najwięcej wysłanych przez mieszkańców smsów, bo aż 1736 dotyczyło rejestracji pojazdów. Z kolei 490 smsów dotyczyło spraw innych, np. dla których Urząd Miasta Torunia nie jest właściwy do ich realizacji czy odbiorów dowodów rejestracyjnych, rezygnacji z wizyty po uzyskaniu informacji od pracownika, anulacji umówionej wizyty.
Kliknij, aby powiększyć
- Słyszę pozytywny oddźwięk ze strony mieszkańców, że skończył się ten czas, kiedy trzeba było dzwonić do wydziału i czekać aż nastąpi połączenie z pracownikiem. Teraz mieszkańcy czekają na telefon od nas. Okazało się, że jesteśmy w stanie większość smsów obsłużyć tego samego dnia, nawet w ciągu kilku minut, bądź w dniu następnym, jeśli wiadomości spłynęły w godzinach późno popołudniowych lub w weekendy – mówiła Katarzyna Błądek Mikołajczyk, dyrektor Wydziału Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Torunia.
Jak podkreśliła Katarzyna Błądek-Mikołajczyk system Moje Auto SMS jest projektem nowatorskim, wypracowanym wspólnie przez Wydział Obsługi Mieszkańców i Biuro Projektów Informatycznych toruńskiego magistratu. – Potrzebowaliśmy około trzech miesięcy, żeby tę aplikację stworzyć i przetestować – wspominała podczas konferencji prasowej. – Mam prośbę do mieszkańców: jeżeli ktokolwiek nie otrzymał smsa potwierdzającego, że zgłoszenie nie zostało przyjęte do systemu, proszę o kontakt z sekretariatem Wydziału Obsługi Mieszkańców pod nr telefonu 56 611 88 50 bądź pod adres mailowy: wom@um.torun.pl [3] – zaapelowała Katarzyna Błądek-Mikołajczyk.
Aby informacje na temat tej możliwości rejestracji pojazdu, cały czas prowadzona jest kampania informacyjna w Internecie, w przestrzeni miejskiej rozwieszone są plakaty, m.in. na przystankach komunikacji miejskiej, w stacjach kontroli pojazdów czy szkołach nauki jazdy, a dzwoniąc do Wydziału Obsługi Mieszkańców, usłyszeć można komunikaty przybliżające tę procedurę.
Jak pokazują dane, dotychczas około trzy czwarte zgłoszeń dokonanych zostało właśnie poprzez system Moje Auto SMS. Jedynie 8 procent wizyt zostało zarezerwowanych poprze Internet, a 17 procent – telefonicznie.
Przypominamy, że w celu umówienia się po odbiór stałego dowodu rejestracyjnego należy wybrać dogodny termin za pośrednictwem strony rezerwacja.um.torun.pl [4] lub umówić się pod numerem telefonu 56 611 88 67. Pod tym numerem można uzyskać niezbędne informacje co do sposobu realizacji spraw w wydziale.
>>> przejdź do szczegółowych informacji na temat systemu Moje Auto SMS [5]
Fot. Magdalena Winiarska