Zakończyła się rozbudowa mostu drogowego im. marszałka Józefa Piłsudskiego. Obiekt zyskał nową nawierzchnię, zostały poszerzone ciągi pieszo-rowerowe, pojawiły się tarasy widokowe, windy. Jednym słowem – wygląda jak nowy.
W dniu 20 maja 2022 r. prezydent Michał Zaleski wraz z przedstawicielami firmy Intop Warszawa, która była wykonawcą inwestycji, dokonał oficjalnego otwarcia rozbudowanego mostu. – Choć most im. marszałka Józefa Piłsudskiego ma już swoje lata, to dzięki rozbudowie posłuży kierowcom i pieszym przez kolejne 20-30 lat. Jest to obiekt od lat wpisujący się w panoramę Torunia. A jeśli do tego zadania dodamy czekający nas remont bulwaru filadelfijskiego oraz urządzenie zieleni, to otrzymamy kompleks prac na niewielkim obszarze Torunia, jakże ważnych i wyjątkowych – most, dojazd do niego i bulwar z rzeką Wisłą – wymienił prezydent Michał Zaleski.
Inwestycja pochłonęła 132 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków rezerwy subwencji ogólnej Budżetu Państwa wyniosło 45 791 659 zł, a z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych - 29 249 138 zł. Wykonawca remontu, konsorcjum firm Intop Warszawa (lider) i Euro-Darmal (konsorcjant), rozpoczął prace w kwietniu 2020 r., ich zakończenie nastąpiło równe dwa lata później – 30 kwietnia 2022 r.
Podczas spotkania nastąpiło symboliczne otwarcie mostu poprzez rozbicie lodowej ściany, za którą ukryta była lodowa rzeźba przypominająca toruński obiekt. – Ta rzeźba ma dla nas charakter symboliczny, ponieważ rozbudową mostu przełamaliśmy lody w Toruniu. Teraz, po zakończeniu tej inwestycji, budujemy nową linię tramwajową i czekamy na kolejne przetargi – mówił Edward Głaz, prezes zarządu Intop Warszawa.
Przypomnijmy: most im. marszałka Józefa Piłsudskiego liczy już 110 lat, posiada charakter historyczny i jest częściowo zlokalizowany na terenie ochrony konserwatorskiej. Ma łączną długość 898 m, podparty jest na ośmiu przęsłach - krótszych o kształcie prostokątnym i dłuższych, które mają górny pas kratownicy w kształcie paraboli. Główną konstrukcję nośną stanowią stalowe dźwigary kratowe.
Remont mostu miał przede wszystkim podnieść walory użytkowe obiektu. Do dyspozycji pieszych i rowerzystów oddane zostały ciągi pieszo rowerowe, których szerokość w wyniku modernizacji została zwiększona z 2,0m do 4,0m. - Poszerzenie wykonano poprzez wydłużenie wsporników stalowych oraz zastosowanie – zamiast tradycyjnej płyty żelbetowej – nowoczesnych, bardzo wytrzymałych, a jednocześnie lekkich, paneli kompozytowych – łącznie ponad 7200 m kw. - wyjaśniał dr Krzysztof Wąchalski, projektant rozbudowy mostu drogowego. Na chodnikach, w miejscach ze szczególnie urokliwym widokiem na zabytkowy zespół staromiejski, zostały dla spacerowiczów przewidziane tarasy widokowe. To dogodne i bezpieczne miejsce, aby przystanąć i wykonać pamiątkowe zdjęcie.
Modernizacji został poddany również pomost w rejonie jezdni. Po usunięciu starej nawierzchni bitumicznej wraz ze skorodowaną górną warstwą płyty betonowej, wykonano kilkucentymetrową refprofilację płyty pomostu, nadając jej odpowiedni przekrój poprzeczny, zapewniający prawidłowe odprowadzenie wody opadowej. Ułożono nową szczelną izolację w technologii natryskowej oraz dwie warstwy nawierzchni z asfaltu lanego, który charakteryzuje się doskonałą trwałością. Do ułożenia nawierzchni wyprodukowano ponad 1500 ton mieszanki mineralno-asfaltowej. Wymieniono także urządzenia dylatacyjne na wszystkich podporach, co zapewni kierowcom komfortowy i płynny przejazd na całej długości płyty pomostowej. Na podporach pośrednich zastosowano dylatacje modułowe o konstrukcji rusztowej MAURER, a na przyczółkach bitumiczne przekrycia dylatacyjne.
Most stał się również przyjaźniejszy dla osób z ograniczoną sprawnością, rodzin z dziećmi oraz rowerzystów – na przyczółku południowym wykonano pochylnię zapewniającą dojście do Zamku Dybowskiego, a także oddano do dyspozycji mieszkańców dwie windy, umożliwiające dostanie się na most z poziomu bulwaru nad Wisłą. - Do wykonania żelbetowej pochylni wylano prawie 150 m3 betonu i ułożono niemal 20 ton zbrojenia – wymieniał Ireneusz Makowski, p.o. dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg.
- Do jednej z najważniejszych robót, które zostały wykonane podczas inwestycji zaliczyć można całkowitą wymianę powłoki antykorozyjnej. O skali przedsięwzięcia świadczą liczby – pomalowano 86 673,88 m2 konstrukcji stalowej, zużywając przy tym 77 388 kg farby oraz wykorzystując 29 tirów elementów rusztowań - wspominał Edward Głaz, prezes zarządu firmy INTOP Warszawa. Prace antykorozyjne nie tylko zapewnią dłuższą żywotność konstrukcji, ale również wpłynęły pozytywnie na estetykę mostu. Konstrukcji został przywrócony pierwotny, historyczny kolor, a jednorodna barwa powoduje, że obiekt doskonale wpisuje się w panoramę zabytkowego starego miasta. Na walory estetyczne obiektu wpłynęło również odrestaurowanie schodów granitowych w rejonie przyczółka północnego, oczyszczenie i naprawa filarów, a także nocna iluminacja mostu, eksponująca kształt konstrukcji.
Warto również wymienić elementy wyposażenia mostu, które podlegały modernizacji - remont przewidywał wymianę kolektora na całej długości obiektu, odrestaurowanie balustrad zewnętrznych o charakterze zabytkowym, wymianę barier drogowych zapewniających bezpieczeństwo ruchu na jezdni, montaż korytek odwodnieniowych gwarantujących odpowiednie odprowadzenie wód opadowych z ciągów pieszo-rowerowych oraz montaż paneli przeciwrozbryzgowych, ochraniających elementy konstrukcyjne przed zabrudzeniami.
Dodatkowo wykonane zostały prace polegające na wzmocnieniu wału przeciwpowodziowego w okolicy mostu poprzez wykonanie palisady przeciwfiltracyjnej z kolumn z cementogruntu. Był to element osobnej inwestycji umocnienia wału i miał za zadanie zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego.
Kontrakt, trwający 2 lata, był wyzwaniem technologicznym oraz logistycznym. Przez cały czas trwania inwestycji rynek zmagał się ze skutkami ogólnoświatowej pandemii Covid-19, takimi jak opóźnienia w dostawach materiałów, brak dostępności surowców czy znaczne podwyżki cen. Utrudnieniem dla realizacji było także prowadzenie robót przy utrzymaniu ruchu w obu kierunkach. Priorytetem wykonawcy było terminowe zakończenie prac, przy zapewnieniu bezpieczeństwa użytkownikom mostu oraz pracownikom.
Fot. Sławomir Kowalski