W związku z przedłużającą się pandemią, a tym samym trudną sytuacją toruńskich artystów, rusza konkurs „Zimowe ARTefakty”. W ramach trzeciego działania pomocowego przygotowanego z inicjatywy Urzędu Miasta Torunia, twórcy mogą do 28 stycznia 2021 r. zgłaszać propozycje artystycznych aktywności internetowych, które tym razem pozostawią trwały ślad.
Inicjatywa skierowana jest do toruńskich twórców działających w obszarze kultury, w tym: muzyków, plastyków, pisarzy, performerów, animatorów oraz innych osób, których działalność mieści się w katalogu działań kulturalnych jakimi są: koncerty, warsztaty, wystawy, spotkania z twórcami i inne działania związane z szeroko pojętą kulturą.
Jakie projekty można zgłaszać?
Zadaniem uczestników konkursu będzie przedstawienie pomysłu na artystyczne działanie do przeprowadzenia częściowo za pośrednictwem Internetu. Z wybranych zgłoszeń każde zostanie nagrodzone kwotą 1.500,00 zł brutto. Projekty zostaną zrealizowane do końca lutego 2021 roku według harmonogramu ustalonego po wyłonieniu zwycięzców.
Podstawowym wymaganiem jest zaproponowanie trwałego śladu, który pozostanie po realizacji projektu – zalicza się do tego stworzenie fizycznego przedmiotu lub dodatkową realizację projektu na żywo podczas wydarzeń organizowanych przez Toruńską Agendę Kulturalną, gdy będzie to już możliwe w przestrzeni miejskiej.
Mogą to być przedmioty i wytwory będące zapisem artystycznego działania, np. wydany katalog, obraz, fotografia, rzeźba oraz wszelkiego rodzaju dzieła, które po ich stworzeniu w formie działania internetowego zostaną przekazane Urzędowi Miasta Torunia i będą mogły zostać wykorzystane w celach promocyjnych, np. przekazane dalej na aukcje charytatywne. W przypadku internetowych koncertów, warsztatów edukacyjnych czy spotkań z publicznością trwałym śladem będzie deklaracja powtórnego, nieodpłatnego zrealizowania działania już na żywo z publicznością, gdy będzie to znowu możliwe - mówi Krystian Kubjaczyk z Toruńskiej Agendy Kulturalnej.
Jak dodają organizatorzy akcji: Dzięki temu pomoc, którą teraz otrzymają artyści znajdujący się w trudnej sytuacji, potem zaprocentuje i pozwoli publiczności – także dotkniętej finansowo przez pandemię – bezpłatnie uczestniczyć w ciekawych wydarzeniach. To model, w którym dobro czyni dobro.
Artyści biorący udział w konkursie zobligowani będą do wyboru i wykonania jednej z powyższych form trwałego śladu swojego projektu. Po zakończeniu projektu uczestnik nie będzie domagał się dodatkowych roszczeń finansowych z tytułu powtórnego wykonania projektu na żywo lub wykorzystania jego dzieła w celach promocyjnych.
Warto dodać, że w postępowaniu konkursowym można zdobyć dodatkowe punkty. Zdobędą je propozycje:
Zgłoszony projekt powinien zawierać propozycję, której czas realizacji nie będzie krótszy niż 30 minut. Każdy uczestnik może zgłosić maksymalnie 3 różne projekty, jednak każdy z nich musi być zgłoszony oddzielnie. Wyłonione pomysły będą musiały zostać zrealizowane kosztem i nakładem pracy artysty lub grupy zgłaszającej projekt.
Termin i miejsce składania wniosków
Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 28 stycznia 2021 r. o godzinie 12:00. Po tym terminie jury konkursowe wyłoni zwycięzców, którzy zostaną nagrodzeni kwotą 1.500 zł każdy. Wybrane projekty będą publikowane od 1 do 28 lutego 2021 roku na stronie internetowej konkursu i w social mediach Toruńskiej Agendy Kulturalnej (przejdź na profil TAK na Facebooku https://www.facebook.com/torunska.agenda.kulturalna), zgodnie z harmonogramem ustalonym z laureatami.
Zgłoszenia przesyłać można poprzez wypełnienie elektronicznego formularza zamieszczonego na stronie internetowej Konkursu. Pełny regulamin konkursu dostępy jest na stronach: www.tak.torun.pl/zimowe-artefakty oraz www.tak.torun.pl/konkurs-dla-artystow